page title icon 6 stylów prokrastynacji według dr Lindy Sapadin

6 stylów prokrastynacji Linda Sapadin
6 stylów prokrastynacji – Linda Sapadin

Linda Sapadin jest autorką książki „How to Beat Procrastination in the Digital Age” i zaproponowała opis następujących sześciu stylów prokrastynacji.

1. Perfekcjonista

  • nadmiernie przejmuje się tym, że nie spełni pokładanych w nim oczekiwań
  • ciężko pracuje, ale nigdy niczego nie kończy, albo nawet nie zaczyna

Jak temu zaradzić?

  • przyznaj przed sobą, że to Ty jesteś autorem oczekiwań, które sobie narzucasz, a nie Twoje otoczenie, czy adresaci efektu Twoich działań
  • ustal realistyczne, a nie idealistyczne cele do osiągnięcia jeszcze zanim zabierzesz się do pracy
  • przypisz ilość czasu, którą spędzisz na zadaniach
  • skup się na drodze do celu, a nie na samym celu
  • skup się na postępach, które robisz
  • unikaj angażowania się w negatywny dialog wewnętrzny poprzez świadome kreowanie pozytywnego dialogu
  • naucz się popełniać błędy – specjalnie zrób „byka”, coś sknoć i sprawdź co się stanie!

2. Marzyciel

  • świetnie mu wychodzi planowanie, rozpisywanie zadań, ale frustruje rzeczywistość, która oznacza, że trzeba po prostu usiąść i wykonać zaplanowane zadanie, zrobić robotę

Jak temu zaradzić?

  • postaraj się zamienić kilka spośród swoich odwiecznych marzeń w rzeczywistość
    • wybierz konkretne marzenie, podziel na realistyczne zadania określone w czasie i poświęc określoną ilość czasu w tygodniu na to, aby nad nim regularnie pracować
  • przywiąż szczególną uwagę do sposobu, w jaki kończenie zadań przynosi Ci satysfakcję
    • jak się wtedy czujesz?
    • czy to jest przyjemne?
    • zwróć uwagę, że to są wewnętrzne motywatory, które możesz wykorzystać w przyszłości (zamiast motywatorów zewnętrznych)
  • nie czekaj na natchnienie, ani na motywację do działania, tylko skoncentruj się na dostarczaniu
  • nie jest kimś szczególnym – inni też mają tak samo, też muszą działać, aby czegoś dokonać i tego się nie da zmienić, to jest zwykła fizyka
  • możesz tego wykorzystać regułę 5 sekund autorstwa Mel Robbins do nadawania biegu zdarzeniom
  • oszukuj umysł planując zadania w taki sposób, że zajmą jedynie 5 minut po to, aby je rozpoczynać i pracować nad nimi wytrwale przynajmniej przez te 5 minut – wkrótce zobaczysz, że spędzasz nad zadaniem więcej czasu i, że rozpoczynanie nie jest wcale takie trudne

3. Zamartwiacz

  • bardzo często w jego myślach pojawia się „… ale co jeśli”
  • unika podejmowania decyzji, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem związanym z zadziałaniem
  • opiera się zmianom i boi się tego, co niespodziewane

Jak temu zaradzić?

  • zapamiętaj, że brak podjęcia decyzji, jest też decyzją!
  • odkładanie decyzji w czasie ma też wpływ na Twój los
  • zamień zmartwienia w ekscytację
  • nie katastrofizuj, nie wszystko musi być przytłaczające
  • popracuj nad wiarą w siebie – to Cię uczyni mniej przewrażliwionym
  • skup się na swoim zaangażowaniu w zadania, a dopiero potem zacznij siebie pytać JAK to zrobisz
  • nie pozwól, aby etykietki i negatywne określenia przebiły się do Twojego myślenia
  • niech odpowiedzią na Twoje „co jeśli” będzie skonkretyzowany plan działania
  • dziel większe projekty na małe części (Jak zjeść słonia? – odp.: kawałek po kawałku)
  • otaczaj się optymistami

4. Autosabotażysta

  • uwielbia czuć adrenalinę związaną z oddawaniem czegoś na ostatnią minutę
  • przekonuje siebie, że najlepiej się mu pracuje pod presją

Jak temu zaradzić?

  • zastanów się nad innymi powodami, dla których warto ukończyć zadanie (przed czasem)
  • przekonaj siebie, że nie poznasz, czy zadanie dostarczy Ci emocji, zanim go nie zaczniesz
  • nie jesteś ofiarą, doceń zadania jako okazje do nowych wyzwań i możliwości
  • przypominaj sobie o pozytywnych aspektach swoich zobowiązań
  • nagradzaj siebie za to, że rozpocząłeś zadanie przed ostatecznym terminem
  • skojarz zastrzyk adrenaliny z innymi aktywnościami, niż realizacja deadline’ów (np. ze sportem)

5. Uparciuch

  • opiera się i sprzeciwia narzucaniu deadline’ów i zobowiązań przez kogoś z zewnątrz
  • ten opór może przyjąć formę jawnego wyrażania sprzeciwu, albo utajoną formę ekspresji poprzez frustracje wewnętrzne i zachowania pasywno-agresywne

Jak temu zaradzić?

  • przyjmij odpowiedzialność za to jaką osobą jesteś w tej chwili i co Cię do tego przywiodło
  • staraj się negocjować się realizację zadań na swoich zasadach – może Ci się to uda
  • starannie wybieraj swoje „wojenki” i waż konsekwencje swoich decyzji
  • częściej uwzględniaj nie tylko krótkoterminowe konsekwencje swoich poczynań, ale także długofalowe efekty
  • zaplanuj czas dla siebie, na własne projekty, które sprawiają Ci satysfakcję, które są wynikiem wyłącznie Twojej inicjatywy
  • skanalizuj swoje buntownicze zapędy poprzez zaangażowanie się w jakąś inicjatywę, na której Ci zależy, i która jest droga Twojemu sercu

6. Zarobiony

  • ma za dużo zobowiązań na swoich barkach, ponieważ nie potrafi ustawiać zdrowych granic
  • w rezultacie: ciągle brakuje mu czasu na zrealizowanie tego, co chce

Jak temu zaradzić?

  • pamiętaj, że nikomu się nie udaje zrobić wszystkiego, zawsze
  • musisz nauczyć się ustalać priorytety i decydować na czym Ci naprawdę zależy
  • naucz się pracować na swoje własne sukcesy, zamiast wiecznego zadowalania innych
  • masz kontrolę nad tym, co Ci się przytrafia – przejmij tę kontrolę!
  • naucz się odmawiać
  • masz prawo do relaksu i do nagradzania siebie, niech to nie wywołuj w Tobie poczucia winy
  • bądź bardziej proaktywny, zamiast być reaktywnym
  • częściej proś o pomoc!

Czy rozpoznajesz pośród tych opisów niektóre podobne zachowania u siebie?

Daj znać w komentarzu…

Chcesz otrzymywać takie wskazówki na maila?

Dołącz do osób takich jak Ty, które czytają praktyczne maile o produktywności, aby oszczędzić czas.
>> Zapisz się (za darmo) na stronie Produktywny Ninja. <<

newsletter produktywność Produktywny Ninja
Produktywny Ninja – Praktyczne wskazówki w temacie produktywności w Twojej skrzynce e-mail 1 raz w tygodniu (piątek 12:00).

1 komentarz do “6 stylów prokrastynacji według dr Lindy Sapadin”

Dodaj komentarz